Is een organisatie een levend organisme of een geoliede machine?

SQIM gelooft dat een goede organisatie bepaald wordt door een optimale samenhang tussen door mensen geregelde processen. Daarom werkt elke organisatie op haar eigen wijze.
Medewerkers hebben de kennis en kunde. Vaak in ongeschreven regels en afspraken. Soms met een ondoorzichtige omgeving waarin het management organiseert op gevoel. Daarin is een eenduidige structuur in organisatie en besluitvorming nodig voor een beheerste organisatie.
Bedrijfskundig heeft SQIM zich gespecialiseerd in beheersingsmethodieken op basis van schematische vastlegging van het werkelijke proces op het juiste abstractieniveau.
Is de eerste analyse uitgevoerd en het advies in overeenstemming met uw wensen, dan kan SQIM u begeleiden bij het tot uitvoering brengen van het advies. SQIM verleent daartoe de volgende service:

SQIM geeft adviezen en begeleiding bij planmatige organisatiesturing.

Het invoeren van projectmatig werken heeft verstrekkende gevolgen voor de organisatie. Ten eerste betekent het projectmatig werken vaak een cultuuromslag: bestaande verhoudingen en gewoontes zijn niet meer functioneel. Daarnaast moet de organisatiestructuur aangepast worden en vindt er een herverdeling plaats van taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden. Ook hebben medewerkers voor projectmatig werken nieuwe kennis en vaardigheden nodig. Ten slotte moet een infrastructuur gebouwd worden om de flexibele vorm van werken beheersbaar te houden.

SQIM biedt de gelegenheid om geëiste productkwaliteit te realiseren.

Kwaliteit is een van de mogelijkheden om u op de markt te onderscheiden van uw concurrenten. Kwaliteit leveren komt neer op het zo goed mogelijk inspelen op de behoeften van uw klanten. Die behoeften verschillen van klant tot klant. Om kwaliteit te leveren moet dus niet alleen uw product goed zijn, maar ook uw interactie met uw klanten.

SQIM biedt de gelegenheid om uw administratieve organisatie te borgen.

Vanuit het verleden is er een scheiding geweest tussen Financial Controls en Quality Control. SQIM heeft de ervaring dat er grote overeenkomsten zijn in het vastleggen (en verbeteren) van een Administratieve Organisatie en een Kwaliteitsmanagementsysteem. Bij beide biedt uniformiteit en duidelijkheid de kans om processen optimaal op elkaar aan te laten sluiten. Met gelijkwaardige bedrijfsinformatie (prestatie indicatoren) geeft dit een goede bedrijfsbeheersing.

SQIM helpt u bij het opzetten of tijdelijk continueren van uw kwaliteitssysteem (ISO9000).

Een (kwaliteit)managementsysteem ontwikkelen en implementeren is maatwerk. Een standaardoplossing implementeren leidt wellicht tot een certificaat, maar niet tot een betere organisatie. In de eerste plaats is inzicht vereist in de sterke en zwakke kanten van de organisatie. Vervolgens zijn er allerlei keuzes te maken. Die keuzes bepalen of het systeem leidt tot werkelijke verbeteringen, suboptimalisatie of juist tot bureaucratie.
De ISO norm is bedoeld om organisaties te ondersteunen bij de implementatie en hantering van een doeltreffend (kwaliteit)managementsystemen. De eisen zijn er met name op gericht dat een organisatie producten en/of diensten levert die voldoen aan de eisen van de klant en voldoen aan wet- en regelgeving en dat de organisatie zich inspant om de klanttevredenheid te verhogen. De kunst is om de algemeen geformuleerde eisen (ISO9001) toe te passen binnen uw organisatie, rekening houdend met het soort bedrijf (branche) en de omvang. U wilt namelijk met de implementatie van ISO voldoen aan de norm en wel op zo’n manier dat uw organisatie er wat aan heeft.